A San Franciscó-i zsaru (1968)
Steve
McQueen valamennyi filmje közül a legismertebb a San Franciscó-i zsaru (Bullit).
Népszerűsége legfőképp annak köszönhető, hogy a filmben látható 12 perc
hosszúságú autósüldözés jelenetet a színész saját maga kaszkadőr nélkül csinálta.
Tulajdonképpen McQueen nevéhez kötődik az élvezetes autós hajsza, ugyanis volt
egy konkrét elképzelése az egész jelenettel kapcsolatban. El akart rugaszkodni
a hagyományos, akkoriban megszokott autósüldözéses technikától (ami kimerült abban,
hogy karamboloztak és felborultak a kocsik). Steve fiú újítása és egyben a
célja az ügyesség volt. A filmvilágban elsőként egy igazi autósüldözés látható,
ahol a sebességet nem csak imitálják (a filmben valóban 220 km/h-val
száguldoztak). Ettől kezdve minden üldözés a Bullitot utánozta, később sok
filmnek szolgált alapul. McQueen gyakorlott vezető volt és tudta mibe kezd
bele, ezért annak érdekében, hogy ténylegesen is kivitelezhető legyen és a
vásznon látványosan mutasson az üldözés egy elhagyatott repülőtéren
rendszeresen gyakoroltak.
A
sztori a következő: Frank Bullitt (Steve McQueen) San Franciscó-i rendőr a
legjobb a szakmájában, ezért nem véletlen hogy egy politikus (Robert Vaughn) megbízza
azzal a feladattal, hogy védje meg egy Chikakóból érkező tanú életét. A
rutinnak látszó munkába hiba csúszik, mivel a rendőr egyik társát súlyos lövés
éri, a tanút pedig megölik még a tárgyalás előtt. Ahhoz hogy Bullitt zavartalanul
nyomozhasson, nem szól senkinek arról, hogy a tanút megölték, ráadásul a
politikus ezzel a tanú- ügy sikeres lezárásával akarta a választási győzelmét
bebiztosítani. Ezáltal Bullitt a féktelen alvilág és a korrupt politikusok
kereszttűzében találja magát. Természetesen a film végét nem írom le mivel lesz
benne egy-két csavar.
Véleményem
szerint Frank Bullitt szerepe Steve McQueen-re volt szabva, senki nem tudta
volna ennyire hitelesen alakítani a kemény zsaru szerepet. McQueen a maximumot
hozta ki a filmből (no meg a Ford Mustang-bol), hihetetlen magabiztossággal
játszotta a főszerepet, minden egyes mozdulata is erről árulkodott, teljes
mértékben uralta a vásznat. Vezetési technikája pedig egyenesen bravúros.
Érdekessége a filmnek, hogy az elkészítése és
finanszírozása rengeteg bonyodalmat okozott. A legfőbb gondot az jelentette,
hogy amikor McQueen előállt azzal, hogy az összes veszélyes jelenetet, többek
között az autósüldözést saját maga akarja csinálni, valamennyi filmstúdió
visszautasította a film finanszírozását. A színész barátai pedig őrültségnek
tartották és ők sem segítettek neki. Végül nagy nehézségek árán is, de sikerült
előteremtenie a pénzt, jóllehet még a színészi gázsiról is lemondott, de meg
lett az eredménye hisz a Bullitt az
év akció krimije lett, hatalmas kasszasikert aratott és az akkor jól fizetett
színészből milliomos lett. A san Franciscó-i zsaru után minden rendező,
producer Steve McQuen- nel akart együtt dolgozni.
Egyéni
megjegyzéseim a San Franciscó-i zsaru-val kapcsolatban: A film zenéje nekem
kifejezetten bejött, egyedi hangulattal bíró a tipikusan ’60-as 70-es évek
krimi műfajához megfelelően improvizált jazz jellegű stílus, melyet a neves
Lalo Schifrin komponált:
További
érdekesség számomra, hogy a filmben szereplő kocsik és a szereplők között bizonyos
összefüggést véltem felfedezni, amelyek mint motívumként jelennek meg és hangsúlyozom ez az én szuggesztív véleményem
miszerint a Steve McQueen által vezetett 1968-as Ford Mustang fastback GT a férfias erőt jelképezi, a vezetőjének a
jelleme erős határozott személy, aki minden körülmények között markánsan uralja
a kocsit.
A
Jacqueline Bisset által vezetett sárga színű nyitott fedelű 1964-es évjáratú Porsche 356, mely kifinomult, érzéki,
nőies vonásokkal rendelkező kis autó. Egy tünemény, amelynek a tulajdonosa
egyedi stílusú (amolyan művész lélek) és szabadgondolkodású nő.
Összességében
egy nagyszerű akció- krimit láthatunk egy igazi férfi Steve McQueen
személyében. Filmműgyűjtőként valódi unicum-nak tartom a San Franciscó-i
zsarut, nem csupán a látványos autós üldözés miatt, hanem mert vibrálóan
érződik a ’60-as évek retro stílusa, és nekem ez az egyik kedvenc évjáratom a
filmek terén. McQueen valamennyi filmjét nagyon szeretem így a következő
bejegyzésemkor A Thomas Crown-ügy-et veszem célul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése